5 copywriting tips om betere verkoopteksten te schrijven
23 maart 2022 

5 copywriting tips om betere verkoopteksten te schrijven

Overtuigende teksten zijn cruciaal als jij impact wilt maken als ondernemer. Als jij jouw product of dienst gemakkelijk wilt verkopen. Maar als ondernemer is schrijven één van de taken die erbij is gekomen.

En hoewel je hebt leren schrijven op school, heb je nooit leren schrijven om te verkopen...

In dit artikel deel ik 5 super simpele tips die je vandaag nog kunt toepassen om jouw teksten te transformeren van goed naar geweldig. Zodat jij meer leads, nieuwe klanten en meer omzet voor je bedrijf krijgt!

Tip #1: Maak een inspiratie bibliotheek

Iedere succesvolle copywriter, marketeer of ondernemer maakt gebruik van een inspiratie bibliotheek. Een verzameling van screenshots, e-mails, sales pagina's, advertenties en producten van andere ondernemers of bedrijven.

Echt, het gebeurt nog steeds meerdere keren per week dat ik mij ergens voor aanmeld en denk: "Geniaal hoe ze dit gedaan hebben." Hup, screenshot maken en uploaden naar mijn inspiratie bibliotheek.

In mijn geval is het een Google Drive bestand waarin ik verschillende copywriting onderdelen heb gesegmenteerd. Per onderdeel verzamel ik dan de beste voorbeelden die ik tegen ben gekomen.

Vanaf mijn telefoon en laptop kan ik er altijd en overal bij, wat heel handig is, aangezien de beste ideeën meestal op de onhandigste momenten komen (waarom komen ze altijd onder douche? Dat combineert zo slecht met elektronica ).

Ik koop ook vaak producten van andere ondernemers om te zien wat er aan de achterkant allemaal gebeurt. Het is één van de beste manieren om te leren!

De meeste inspiratie haal ik misschien nog wel uit alle e-maillijsten van andere ondernemers waarvoor ik me heb aangemeld. Zorg er dan wel voor dat je inbox niet overstroomt door al die e-mails.

Dit kan gemakkelijk door een filter toe te passen en deze mails te labelen als inspiratie.

(Klik op dat kleine tandwiel pictogram in je Gmail >> Instellingen >> Filters en geblokkeerde adressen >> Maak een nieuw filter >> Stel voorwaarden in (dwz e-mails van een bepaald adres/persoon >> Filter maken >> Kies 'Inbox overslaan' en 'Toepassen' Een nieuw label").

Als ik dan op zoek ben naar inspiratie voor het schrijven van een specifiek soort e-mail – laten we zeggen een webinar replay – dan hoef ik alleen maar te zoeken op "webinar replay" in mijn inspiratie mapje. En dan zie ik in één oogopslag allerlei voorbeelden van andere ondernemers die daar over schreven.

Er zijn ook hele handige websites die al dit soort inspiratie al voor je verzameld hebben. Zoals de Facebook Ad Library waar je voorbeelden van advertenties kunt vinden of Really Good E-mails, waar je al jouw e-mail inspiratie kunt verzamelen en opdoen.

Oh, en nog even een belangrijke DISCLAIMER: het is natuurlijk niet de bedoeling dat je anderen klakkeloos kopieert. Gebruik het als vertrekpunt voor jouw eigen unieke teksten. Daar zal je altijd veel meer succes mee boeken.

Tip #2: Zoek naar aantrekkelijke synoniemen

Deze tip pas ik zelf altijd toe wanneer ik klaar ben met de eerste versie van mijn tekst. Ik ga dan nog één keer door de tekst heen om te kijken welke woorden in interessanter kan maken. Aantrekkelijker.

Daarbij ga ik dan altijd op zoek naar synoniemen waarmee je hetzelfde zegt, maar dan op een manier die veel meer interesse opwekt bij de lezer.

Met andere woorden: gebruik krachtwoorden die emotie oproepen of aanzetten tot actie! 

Aan wat voor woorden moet je dan denken? Ik heb een klein cadeautje voor je om dit makkelijk te maken.

==> Lijst met bijna 800 krachtwoorden 🎁

Als je deze woorden door je tekst gaat strooien, zorg er dan wel voor dat je tekst er ook echt AANTREKKELIJKER van wordt. Niet verwarrend of ingewikkeld.

Tip #3: Test verschillende invalshoeken

Als ondernemer heb je een idee over de belangrijkste invalshoeken voor je tekst. De hooks waarop jouw doelgroep AAN gaat. Dé achterliggende reden waarom ze in actie komen en jouw product of dienst aanschaffen.

Maar aannames zijn dodelijk.

En vooral ook onnodig. Want je kunt vandaag de dag heel gemakkelijk testen welke invalshoek de meeste potentie heeft voor jouw doelgroep. Voor een paar euro kun je op Facebook of Google een aantal advertenties draaien met verschillende invalshoeken die je wilt testen.

Je kunt die advertenties dan uit laten komen op een landingspagina waarop je jouw doelgroep iets waardevols geeft dat te maken heeft met het uiteindelijke aanbod waarvoor je straks teksten wilt gaan schrijven.

Vervolgens kijk je welke invalshoek de beste Click-Through-Rate oplevert. Oftewel: welke invalshoek de meeste clicks oplevert en waardoor het grootste aantal mensen in actie komt.

Als je dit gaat testen, test dit dan VROEG. Daarmee voorkom je dat je jouw teksten voor dat aanbod al helemaal hebt uitgewerkt, maar je eigenlijk net de plank misslaat.  

Tip #4: Schrijf op brugklasniveau

De gemiddelde persoon leest op het niveau van een brugklasser. En op zo'n manier schrijven dat iemand met dat leesniveau ook snel en gemakkelijk begrijpt wat je wilt zeggen, is een behoorlijke uitdaging.

Maar er is een geweldige tool die je daarbij helpt. Namelijk: de Hemingway Editor.

Deze tool helpt je om kort en krachtig te schrijven. Het enige wat je hoeft te doen, is je eigen tekst in de tool plakken. Vervolgens vertelt de tool jou hoe leesbaar je tekst is.

Er zijn 5 punten die de Hemingway Editor beoordeelt en markeert in je tekst.

Rode Zinnen. Een rode zin is alles wat de Hemingway Editor als complex beschouwt.

Gele zinnen. De gele zinnen zijn moeilijk te lezen, maar niet helemaal ingewikkeld. Dit zijn nog steeds dingen die de moeite waard zijn om te bekijken, omdat deze zinnen snel gemakkelijker te maken zijn.

Paarse woorden. Woorden die je kunt vervangen door een eenvoudigere variant.

Blauwe woorden. Bijwoorden die te beschrijvend zijn en niet zo veel toevoegen aan de tekst. Dit zijn woorden die je kunt weglaten.

Groene woorden. De passieve woorden die waarschijnlijk op een iets sterkere, directere toon kunnen worden geschreven.

Ons brein houdt van informatie dat het gemakkelijk kan verwerken. Het begrijpelijker maken van je tekst maakt hem vele malen effectiever.

Tip #5: Schrijf vooral over voordelen

Een van de gemakkelijkste, maar meest effectieve aanpassingen die je kunt doen als je verkoopteksten schrijft voor jouw product of dienst, is schrijven over de voordelen voor je klant.

De fout die veel ondernemers maken, is dat ze vooral praten over de kenmerken van hun product of dienst.

Als je regelmatig thee drinkt herken je het misschien bij Pickwick. In plaats van dat zij kamille thee verkopen, verkopen ze het voordeel van de thee:


Pickwick van kenmerk naar voordeel


Drink deze thee en je slaapt lekker.

Een goede manier om de voordelen van jouw aanbod te achterhalen, is door bij elk kenmerk van je product of dienst te vragen "Ja, en?" Daarmee kom je vanzelf op dieperliggende, emotionele voordelen. En die zorgen uiteindelijk voor actie.

Bijvoorbeeld:

  1. Deze auto heeft ABS (Ja, en?)
  2. Meer controle, voorkom ongelukken (Ja, en?)
  3. Bescherm je gezin (Bingo!)

Een reclameboodschap waarin een autofabrikant laat zien hoe veilig hun auto's zijn en hoe fijn het is dat jij dus zonder zorgen jouw dierbaren kunt vervoeren, is geen gekke invalshoek!

Als je deze tips toepast op jouw teksten zal je merken dat mensen geraakt worden door de teksten die je schrijft. Maar belangrijker nog: dat ze in actie komen. Dat ze met jou willen werken. Jouw product willen hebben.

Omdat je hen overtuigd hebt door de juiste woorden te gebruiken.

Reactie plaatsen