Niet veel mensen begrijpen écht wat wij als copywriters doen. Ze denken vaak dat we de hele dag staan te kopiëren of dat we strak in het pak bezig zijn met het vastleggen van auteursrechten. Tsja, dat is niet waar dus.
Een copywriter schrijft commerciële en wervende teksten. In het Engels wordt een ‘tekst’ ook wel ‘copy’ genoemd. Vandaar de naam dus! 🤔
Zelfs als dat een open deur voor je is, is de kans groot dat je nog veel gevaarlijkere clichés over copywriting gelooft. Clichés die bedrijven ontzettend veel geld kosten.
Vooral omdat ze daarmee de meest onderschatte tool voor online succes negeren: copywriting!
Cliché #1: Een copywriter is hetzelfde als een tekstschrijver 🧑💻
Misschien is dit een beetje verwarrend, aangezien copy dus ook tekst betekent. Maar een copywriter is niet hetzelfde als een tekstschrijver. Waar tekstschrijvers je vooral iets willen vertellen, gaan wij als copywriters een stapje verder: we willen je raken, overtuigen en vervolgens aanzetten tot actie.
Nog specifieker: het doel van copywriting is om conversie te realiseren. Dit is bijvoorbeeld een aankoop of een inschrijving. Maar we hebben geen toverstaf die dit even regelt… 🧚
De meeste tijd voor copywriting zit dan ook in het onderzoek naar de klant, het merk en het in kaart brengen van het aanbod. Alleen op die manier maken we met onze manier van schrijven echt impact, omdat het jou als klant ergens toe beweegt.
Dat doen we bijvoorbeeld ook op onze website… Kan jij ontdekken tot welke actie we jou aanzetten? 🧐
Cliché #2: Je betaalt voor het aantal woorden 💶
Hoewel het gebruikelijk is om voor woorden te betalen in bijvoorbeeld de krant of een tijdschrift, doe je dat bij een copywriter niet. Tenminste, dat zou je niet moeten doen.
Waarom?
Omdat we voor iedere tekst tijd moeten steken in onderzoek zoals we hiervoor al vertelden. Daarbij komt: hoe korter en krachtiger de tekst, hoe lastiger om te schrijven.
Stel je eens voor… Je solliciteert op een nieuwe baan en stuurt je CV mee. Hierin heb je jezelf in een paar zinnen omschreven. Maar nu vraagt je potentiële werkgever om jezelf in 1 woord te omschrijven. Niet makkelijk hè?
Kortere copy onderdelen zoals titels, advertenties en call-to-actions zorgen niet voor niets voor de beste resultaten. Die paar woorden hebben de grootste impact op conversies. Lengte is dus niet relevant. Het gaat erom dat een tekst raakt en werkt.
Kortom: kwaliteit boven kwantiteit. 🙌
Cliché #3: “Als je maar kan schrijven” ✍️
Het is inderdaad erg belangrijk dat je als copywriter goede schrijfskills hebt. Foutloos schrijven is een must. Ook is een actieve schrijfstijl cruciaal. Schrijf dus zo veel mogelijk in de tegenwoordige tijd en als dat niet kan, vermijdt dan voltooid deelwoorden.
Toch is dit niet alles.
Je moet namelijk ook het marketing sausje over je tekst kunnen gieten. Dit houdt in dat je weet hoe je mensen benaderd en overtuigd. En vergeet de creativiteit, nieuwsgierigheid en het inlevingsvermogen niet!
Deze vaardigheden zorgen er uiteindelijk voor dat je tekst meer is dan alleen goed geschreven. Hij is immers ook overtuigend, origineel en weet de goede doelgroep aan te spreken.
Copywriting gaat veel meer over de grote lijnen. Het bepalen van een strategie, je lezer beïnvloeden en het over kunnen brengen van een idee of concept; niet over grammatica of spelling.
Is het je trouwens opgevallen dat we in deze tekst een paar steekjes hebben laten vallen? 😅
Cliché #4: Copywriting kan ook geautomatiseerd worden 🤖
Dus je neemt gewoon een stel krachtige woorden en zinnen, plakt ze in een online tooltje en klaar is kees, toch?
Niet echt… 👀
Ten eerste mis je het emotionele aspect in een robot. Hoe groot is de kans dat de robot echt begrijpt hoe jij je voelt? En dat hij dat gevoel vervolgens ook nog overtuigend op papier zet? Mensen kopen van mensen.
Bovendien doet een copywriter meer dan alleen schrijven. We denken ook mee met jouw strategie. Hoe ziet de funnel er bijvoorbeeld uit waarmee we zorgen dat jouw leads ook klant worden?
Maar copywriters schrijven ook advertenties, scripts voor webinars en zelfs video scripts. Veel keuzes dus! 🤯
Gelukkig weten wij, dankzij onze kennis van marketing en psychologie, ook hoe jouw klant denkt en wat zijn verlangens zijn.
We verstaan de kunst van een emotionele verbinding tot stand brengen met woorden en tegelijkertijd beheersen we de verkooptechnieken tot in de puntjes. En dat is vaak precies de combinatie die jij nodig hebt.
Eigenlijk zijn we gewoon duizendpoten met vliegensvlugge vingers. 🐛
Cliché #5: “De copywriter komt later wel” 😬
Je bedrijf groeit lekker, maar toch haal je niet de hoeveelheid klanten binnen waarop je had gehoopt. Met deze uitdaging kloppen de meeste klanten op onze deur. 🚪
Misschien zit jij wel in dezelfde situatie. In dat geval ligt het waarschijnlijk aan de manier waarop jij je online presenteert. Een grote misvatting is dus om die copywriter voor het laatst te bewaren. Zonde!
Want als jij eerder aan de slag gaat met jouw zichtbaarheid online, haal je sneller meer klanten binnen. Weet jij over te brengen wat je doet? Gaat jouw klant AAN door wat jij te vertellen hebt? Staan je klanten te springen om zaken met je te doen?
Duidelijke, aantrekkelijke en overtuigende teksten zijn de brandstof die zorgt voor meer leads, nieuwe klanten en meer omzet. 🚀
Twijfel je nog? Plan dan gerust een gratis strategiegesprek in en dan vertellen we je precies hoe we jou kunnen helpen groeien door middel van copywriting. 😉
Nu weet je het…
Dit zijn de meest gemaakte denkfouten over copywriters. In hoeveel van deze clichés geloofde jij? 🤫