NEWSFLASH!
Zelfs de beste copywriter kan een advertentie, webpagina of e-mail met een slechte titel niet redden...
Want het is de titel die bepaalt of een lezer klikt, verder leest of direct weer weg is.
Het is dan ook niet zonder reden dat de best betaalde copywriters ter wereld zich alleen maar bezighouden met het schrijven van – surprise, surprise – titels! En dan met name voor covers van magazines.
Je houdt er van of je hebt er een hekel aan, maar ga maar eens door de schappen met de roddelbladen.
Geen zorgen, je hoeft ze niet door te bladeren – thank God – want je zal direct zien dat zij het schrijven van nieuwsgierig makende titels tot een ware kunst hebben verheven.
Waardoor je toch bijna zo'n verschrikkelijk blad open zou slaan. Just saying.
In dit artikel deel ik de 4 geheimen voor het schrijven van een effectieve titel!
De 3 taken van een effectieve titel
Om te beginnen heeft een effectieve titel 3 taken.
- De lezer direct laten stoppen met waar hij mee bezig is. Hij moet stoppen met het scannen van de tekst op de rest van de pagina en met zijn aandacht naar de titel.
- Een belofte doen die de interesse van de lezer opwekt.
- De lezer zo nieuwsgierig maken dat hij verder wil lezen.
Vervult je titel al deze taken, dan is de missie geslaagd. Je hebt iemands tijd en aandacht! En denk daar vooral niet te makkelijk over. In onze huidige samenleving is dit een van de grootste geschenken die je kunt krijgen.
Nu zijn er 4 manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat je zeker weet dat jouw titel een EFFECTIEVE titel is. Komt 'ie!
De 4 geheimen voor het schrijven van effectieve titels
1. Maak je titel: Urgent
De vraag die je jezelf kunt stellen als je een titel in deze categorie wilt schrijven is: 'moet de lezer dit dringend weten?'
Bijvoorbeeld:
De enige manier om een betere copywriter te worden.
5 tips om vandaag nog meer te verkopen met copywriting
Zo kun je voorkomen dat je klanten misloopt
Vind je het lastig om je titel urgent te maken? No worries. Je hebt nog meer opties.
2. Maak je titel: Uniek
Val je op? En bied je unieke voordelen of kansen?
Bijvoorbeeld:
Dit is hoe je NIET meer klanten en leads krijgt via Instagram
Je blog is gedoemd te mislukken (en dit kun je eraan doen)
Dit is een hele leuke manier om je creativiteit eens lekker in de strijd te gooien. Er zijn al zóveel saaie titels... Kom eens met iets waar je mee opvalt!
3. Maak je titel: Ultra-Specifiek
Vertelt de titel specifiek wat het lezen van de tekst je oplevert?
Waarom vaag doen als het niet nodig is? Dit is een hele goede optie als jij weet dat je echt iets deelt wat de lezer super graag wil weten of kunnen.
Bijvoorbeeld:
Hoe je een succesvolle freelancer wordt... En je kantoorbaan opzegt in 30 dagen
De 5 beste recepten voor appeltaart
Hoe je binnen 7 dagen een winstgevend webinar geeft
Uiteindelijk wil de lezer maar één ding weten. Wat heb ik hier aan? Is het de moeite waard om mijn tijd en aandacht hier aan te besteden?
4. Maak je titel: Über-Nuttig (ben ik nu te ver gegaan met al die u's?)
Eigenlijk borduurt dit voort op de vorige tip. Is het nuttig of waardevol voor de lezer?
Het verschil is dat het bij tip 3 draait om hoe specifiek je wordt. Bij deze tip draait het om hoeveel waarde je wel niet geeft en in hoeverre je dit duidelijk weet te maken.
Bijvoorbeeld:
De complete gids voor effectief thuis trainen
Hekel aan ochtenden? Creëer een productieve middag routine.
Keuzes maken zonder spijt
Door je titels op deze manier te schrijven speel je in op het verlangen van de lezer. Wat wil jouw doelgroep nu écht?
Jeuken je vingers nu en wil je direct aan de slag? Vaak is het dan nog best lastig om het toe te passen op je eigen verkoopteksten.
Dus, denk hier even de slogan van de Belastingdienst – iets met niet leuker, wel makkelijker – en check hieronder 5 templates die je alleen nog maar hoeft in te vullen et voilà: een effectieve titel op maat!
5 titel templates om vandaag nog meer te verkopen (see what I did there?)
1. De hoe-titel
Deze titel werkt het best als je hem koppelt aan een voordeel dat heel belangrijk is voor je lezer. Of iets dat je lezer heel graag wil hebben.
Hoe je [iets wat je klant wil hebben/ervaren]
Voorbeeld: Hoe je meer klanten krijgt als freelancer.
2. De belofte
In deze titel doe je een – het liefst gewaagde – belofte. Dit werkt vooral goed als je echt content deelt met een wauw-factor.
Zoals: Probeer deze 5 technieken en word twee keer zo productief
3. De waarom-titel
Als we iets willen van een ander – je lezer bijvoorbeeld – dan is het effectiever om diegene dit te laten doen door te vertellen waarom je dat van diegene vraagt.
En dat is waarom (haha) het zo goed werkt in je titels.
Bijvoorbeeld: Waarom je e-mail zou moeten gebruiken in je marketing
4. De vragende titel
Wees voorzichtig met deze variant. Want als je hem verkeerd inzet, werkt hij juist tegen je. Het idee is dat je een vraag stelt die heel veel nieuwsgierigheid opwekt of die inspeelt op het probleem van je lezer.
Bijvoorbeeld: Zou je willen dat meer mensen jouw cursus kochten?
En NIET: Wil je mijn verkoopgeheim weten? De lezer kan op die vraag simpelweg zeggen: nou, nee. En lekker door scrollen.
5. De als-dan titel
Met deze titel zorg je voor contrast tussen iets dat heel simpel is voor je lezer om te doen, en het enorme voordeel van jouw tekst.
Bijvoorbeeld: Als je deze checklist kunt volgen, schrijf je betere e-mails dan al je concurrenten
Een laatste tip
Om dit artikel af te sluiten deel ik graag nog een laatste tip met je.
==> Schrijf heel veel SLECHTE titels.
Iedere schrijver weet het: de eerste tekst (of titel) die je schrijft is nooit goed genoeg. Nooit.
Maak dus direct een flink lijstje met titels en kies dan daarvan de beste uit. Gegarandeerd dat die beter is dan wanneer je tien minuten lang probeert om tot die ene perfecte titel te komen.