De 6 woorden waarmee je ALTIJD de aandacht grijpt...
02 december 2021 

De 6 woorden waarmee je ALTIJD de aandacht grijpt...

"Laat me je een verhaal vertellen..."

Je krijgt altijd iemands aandacht met deze zes woorden.

Niet met de slappe verkoopboodschappen die dagelijks inboxen over de hele wereld binnenstromen:

"Hey, ik heb iets voor je!" (Oh, echt waar? Daar heb ik anders niet om gevraagd. En wat gaat me dit kosten?)

"Dit is je laatste kans!" (Tot de volgende 'laatste kans' over een week zeker...)

"Check deze geweldige korting!" (Korting. Hmm. Is dat alles?)

Oké, laat me iets duidelijk maken. Het is niet dat deze aanpak niet werkt. Het werkt namelijk wél. En er zijn mooie voorbeelden van bedrijven die dit op een natuurlijke manier inzetten.

Maar het punt is...

... Verhalen werken veel beter. 

Sterker nog: niemand is geïnteresseerd in je aanbod.

Ik zou willen dat mensen klant bij je worden omdat je product of dienst nu eenmaal heel erg waardevol is. Maar dat is gewoon niet het geval. Nobody gives a shit. Niemand is er voor je aanbod.

Ze zijn er voor het verhaal dat je vertelt en de manier waarop ze zich voelen door dat verhaal te geloven. Wij hebben niet nodig wat jij verkoopt, maat. We kopen wat we willen.

En dat is precies waarom het uitmaakt welke woorden je gebruikt. Welk verhaal je vertelt.

Dat is waarom je bereid bent om veel meer geld te betalen voor een bakje koffie bij de Starbucks en waarom wijn lekkerder smaakt uit een chique-de-friemel glas dan uit een plastic bekertje. Zelfde wijn, andere beleving.

Zo gebruik je storytelling in je copy

Het goede nieuws: je kunt de kracht van verhalen heel goed toepassen in de copy die je schrijft. Om je daar mee op weg te helpen deel ik vier krachtige storytelling technieken. Maar ik vertel je ook hoe je ze toepast in de teksten die je schrijft. En geen zorgen, je hoeft geen lappen tekst te schrijven!

1. De reis van de held

Deze techniek gaat over een held, die wordt opgeroepen om zijn volledige potentieel te benutten door op een moeilijke reis te gaan, en uiteindelijk triomfeert door alle tegenslagen te overwinnen.

De reis bestaat uit 3 fasen. Het vertrek, het avontuur en de terugkeer. 

Er gebeurt iets in het leven van de held, waardoor die zijn bekende wereld verlaat.

Vervolgens begeeft hij zich op onbekend terrein en wordt flink op de proef gesteld. Tot hij een mentor ontmoet die hem een uitweg helpt te vinden.

Uiteindelijk overwint de held al zijn uitdagingen en keert hij terug naar zijn bekende wereld met een gevoel van overwinning.

En zo pas je het toe in je copy:

Het vertrek: wat gebeurt er in het leven van je klant waardoor hij besluit dat hij (zijn leven) moet veranderen?

Het avontuur: welke pijnpunten en uitdagingen komt jouw klant tegen die de behoefte creëren voor jouw oplossing of ontdekking?

De terugkeer: hoe kan jouw oplossing je klant helpen om zijn uitdagingen het hoofd te bieden en uiteindelijk te slagen?

2. De herrieschopper

Het is een fundamentele waarheid: niets is interessanter dan problemen.

Stap 1: Schets een plaatje. Beschrijf je klant in zijn dagelijkse leven. De kalmte voor de storm, voordat alles verschrikkelijk mis gaat.

Stap 2: Bouw de spanning op. Kom hier met een conflict. Een onverwachte gebeurtenis of een crisis die alsmaar erger wordt. Totdat je klant het niet meer trekt...

Stap 3: Het moment van de waarheid. Beschrijf hoe je klant nét op tijd ontsnapt uit de situatie of de situatie oplost met dank aan jouw product of dienst.

Deze vragen helpen je om op de juiste woorden te komen:

  • Hoe ziet een normale dag er uit voor je klant? Wat kan het allemaal in de war schoppen en je klant uit zijn comfort zone trekken?
  • Wat gebeurt er dat je klant wanhopiger en wanhopiger maakt?
  • Wat is het breekpunt? Hoe zal je klant de situatie oplossen dankzij jouw product of dienst?

Met deze techniek draait het erom dat je jouw klant in de wereld die jij beschrijft laat opgaan, die wereld flink opschudt met problemen en dan een geloofwaardige oplossing biedt.

3. Het perfecte toekomstplaatje

Deze techniek is simpel, maar effectief. Of deze techniek uiteindelijk succesvol is, heeft vooral te maken met hoe gedetailleerd jij je copy schrijft.

Het doel is namelijk om je klant zichzelf volledig te laten opgaan in hun ideale toekomst.

Als je deze techniek wilt toepassen hoef je eigenlijk maar één ding te weten: dat éne voordeel waar je klant naar op zoek is.

En wanneer je dat ontdekt hebt, kun je het toekomstplaatje gebruiken om je klant zijn droomleven te laten visualiseren.

Met andere woorden: zijn leven NADAT jij ze hebt geholpen om hun probleem op te lossen.

Door je klant zich voor te laten stellen hoe zijn leven eruit kan zien, laat je zijn brein denken dat het al gebeurt is. Zo VOELT je klant wat er mogelijk is.

4. De voor & na verbinding

De vierde en laatste techniek leidt je klant van pijn naar belofte met de hulp van jouw product of dienst.

Stap 1: Voor.  Laat je klant zijn wereld zien voor jouw oplossing. De sleutel is hier om een probleem te beschrijven waarin de klant zich herkent.

Stap 2: Na. Laat je klant zien hoe zijn wereld eruit kan zien na jouw oplossing.

Stap 3. De verbinding. Nu heb je een gat geslagen tussen deze twee werelden. En die leegte wil je klant opvullen. En jij kan daar bij helpen. Namelijk met jouw product of dienst!

Kijk eens welke techniek jou het meest aanspreekt en welke het beste bij jouw product of dienst past. En breng het dan in praktijk! Pas het eens toe in een advertentie op Facebook of LinkedIn. Of in een e-mail. Misschien zelfs een video.

Waar je deze storytelling technieken ook voor gaat gebruiken, je grijpt gegarandeerd de aandacht!


Reactie plaatsen