In dit artikel deel ik twee krachtige formules met je voor het schrijven van een indrukwekkende 'Over Ons' pagina waarmee je snel autoriteit opbouwt en een oprechte connectie met je bezoekers maakt. Waardoor je meer klanten krijgt en jezelf onderscheidt van je concurrentie! 🔥
Het maakt niet uit in welke branche of niche je actief bent: naast je Homepage is je 'Over Ons' pagina de belangrijkste ondersteunende pagina die je kunt toevoegen aan je website.
Je 'Over Ons' pagina – of misschien noem je het 'ons verhaal' – is de pagina die mensen bezoeken als ze erover denken om van je te kopen, maar ze zijn niet helemaal overtuigd. Nog niet in ieder geval.
De waarheid is dat veel klanten tegenwoordig naar MEERÂ op zoek zijn dan producten of diensten. Ze zijn op zoek naar producten of diensten van bedrijven waar ze zich daadwerkelijk mee verbonden voelen. Bedrijven die hun persoonlijke normen en waarden delen.
Dus je 'Over Ons' pagina is jouw manier om antwoord te geven op de vraag: Ja, maar wie ben je nu eigenlijk écht?
Wat een hele – héle – belangrijke vraag is om te beantwoorden.
Want vandaag de dag zijn er duizenden oplossingen waaruit we kunnen kiezen.
Zelfs als je op je homepage elk denkbaar bezwaar van je klant wegneemt en elke denkbare oplossing geeft, kan dat niet genoeg zijn om je klant voor jou te laten kiezen in plaats van je concurrent.
In zo'n geval is je 'Over Ons' pagina doorslaggevend. Want in die situatie zijn het jouw merkverhaal, je missie en je waarden die de klant doen besluiten om met JOU in zee te gaan.
Helaas zijn er nog heel veel bedrijven die de 'Over Ons' pagina zien als een verschrikkelijk saaie pagina waarop ze verplicht een gortdroog verhaal op moeten hangen om te bewijzen dat ze echte mensen van vlees en bloed zijn. Of een team van echte mensen.
Maar je 'Over Ons' pagina is een waardevolle kans voor je bezoekers om te verbinden met wie jij bent, wat je doet een waarom je dat doet.
Nu zijn er grofweg twee soorten 'Over Ons' pagina's. Die voor bedrijven waarin één persoon centraal staat – persoonlijke merken dus – en die voor organisaties.
Daarom geef ik je bij beide soorten 'Over Ons' pagina's een krachtige formule voor het schrijven van een indrukwekkende 'Over Ons' pagina waarmee je snel autoriteit opbouwt en een oprechte connectie met je bezoekers maakt.
'Over Ons' pagina Formule #1: Persoonlijke Merken
Veel persoonlijke merken beginnen op hun homepage al met het delen van hun persoonlijke verhaal. Simpelweg omdat dat verhaal vaak aan de basis staat van het gehele bedrijf. Dat verhaal is de reden voor het creëren van de oplossing die ze aanbieden.
Maar het is altijd verstandig om ook een aparte 'Over Ons' pagina te hebben.
Als de lezer zich namelijk herkent in jouw verhaal, zich identificeert met je missie en zijn eigen mogelijke succes voor zich ziet door jouw persoonlijke reis – vormt hij onbewust een verbinding met je bedrijf.
Iedere 'Over Ons' pagina voor persoonlijke merken zou de volgende zes onderdelen moeten bevatten...
Headline
Het hoofddoel is om je lezer te inspireren en te laten zien waar jouw bedrijf (niet je product!) om draait. Je kunt één zin gebruiken als titel of ook een ondertitel toevoegen. Onthoud in ieder geval dat je jouw lezer zich direct thuis wil laten voelen en wilt aansporen om verder te lezen. Hier is een mooi voorbeeld van Michael Pilarczyk. Hij deelt wie hij is en waarom je verder moet lezen.
Intro
Hier deel je jouw missie en geef je de lezer een duidelijke uitleg van jouw doel. Leg uit wat jou (je merk) anders, uniek, speciaal maakt en WAAROM je lezer met jou aan de slag moet en niet met je concurrent. Hier is een prachtig voorbeeld van Simone Levie waarin ze uitlegt dat het haar levensmissie is om vrouwen te empoweren.
Verhaal
Dit onderdeel is afhankelijk van wat bij jouw bedrijf past. Je zou een verhaal kunnen delen over jezelf en hoe je op dit punt gekomen bent – of je schrijft een gedetailleerd stuk over je ervaring en wat je allemaal bereikt hebt.
En nee, je bent niet de enige die zich afvraagt hoe lang dit stuk moet zijn. Â Er is geen goed of fout in dit geval. Onthoud simpelweg dat het hier gaat om het presenteren van een verhaal dat aansluit bij je missie en visie.
Hier is een goed voorbeeld van Eelco de Boer waarin hij zijn persoonlijke reis als ondernemer deelt.
Methode
Het kan zijn dat jij dit onderdeel kunt overslaan, maar als je een methode of benadering gebruikt die extra uitleg kan gebruiken – dan is dit de plek om dat te doen.
Voor jezelf is dit vaak heel logisch, maar voor je lezer kan het nog wat onduidelijk zijn wat dat precies inhoudt.
Jelle Hermus deelt op zijn website hoe hij mensen precies helpt om het leven steeds leuker te maken.
Autoriteit
Natuurlijk is het ook super belangrijk dat je laat zien hoeveel kennis en ervaring je hebt. Denk aan waardevolle content die je hebt gedeeld, in welke media je bent verschenen of op welke platforms je jouw opwachting hebt gemaakt.
Jaap Hulsmann laat bijvoorbeeld duidelijk zien waar je hem van zou kunnen kennen.
Call to Action
Zoals bij elke overtuigende tekst die je schrijft geldt: sluit af door duidelijk te maken wat de volgende stap is, of wat je lezer kan doen om te starten.
Je kunt je beste product uitlichten, een cadeautje weggeven of een kennismakingsgesprek aanbieden.
Thijs Lindhout biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om direct tickets voor zijn theatershow te boeken.
Oké, tijd voor de tweede 'Over Ons' pagina formule!
'Over Ons' pagina Formule #2: Organisaties
Voor bedrijven en grotere merken geldt dat je de 'Over Ons' pagina moet gebruiken om je bedrijf menselijk te maken.
Persoonlijke merken zijn flink in het voordeel op dit vlak.
Dus als bedrijf moet je op deze pagina je lezer inspireren met jullie collectieve missie en de mensen, werkwijze en waarden achter het bedrijf laten zien.
'Over Ons' pagina's voor bedrijven zouden de volgende onderdelen moeten bevatten...
Headline
De meeste bedrijven zijn nogal rechttoe rechtaan met hun titel op deze pagina. Maar dit is de uitgelezen plek om jouw Unique Selling Point of de visie van je merk stevig neer te zetten.
Vergeet niet dat je nog steeds je lezer moet inspireren om de pagina daadwerkelijk te gaan lezen en je de aandacht moet grijpen.
Dit voorbeeld van Too Good Too Go is een hele mooie.
Missie
Op deze plek vertel je de missie van jouw bedrijf of organisatie en geef je de lezer een overkoepelende uitleg van de toegevoegde waarde van wat jij doet.
Het Rode Kruis doet dit bijvoorbeeld heel duidelijk.
Verhaal
Ook als organisatie of bedrijf is er een verhaal. Er is altijd een verhaal. Je kunt hier het verhaal delen over hoe het bedrijf is opgericht, hoe het verder is gegroeid, wat het onderweg allemaal bereikt heeft en de grotere visie waar het naartoe werkt.
Dit is ook een goede plek om eventueel het verhaal van de oprichter van het bedrijf te delen als dit van toepassing is.
Op de website van De Vegetarische Slager zie je dit bijvoorbeeld terug.
Methode
Wat maakt jouw bedrijf of organisatie uniek? Je kunt hier schrijven over bedrijfswaarden, cultuur of een kijkje achter de schermen geven.
Coolblue doet dit heel uitgebreid en op een mooie manier.
Team
Uit onderzoek blijkt dat klanten het waarderen als een bedrijf al het talent en de bijdragen van zijn werknemers op waarde schat en dit ook laat zien.
Voor klanten maakt het de aankoopervaring met een bedrijf persoonlijker en menselijker.
NL Voor Elkaar is een mooi voorbeeld van een organisatie die laat zien hoe de inzet van haar medewerkers wordt gewaardeerd en vertelt ook alles over de persoonlijke kenmerken van elk teamlid.
Call to Action
Wederom geldt hier ook: sluit af door ook een vervolgstap aan te bieden aan de bezoeker van je website. Je kunt jullie beste producten uitlichten, een proefperiode weggeven of een strategiegesprek aanbieden.
Picnic sluit bijvoorbeeld af met de suggestie om direct hun app te downloaden en het zelf uit te proberen.
Onthoud dus goed: ongeacht in welke branche of niche je actief bent, ongeacht of je een organisatie of persoonlijk merk bent...
... Je 'Over Ons' pagina is de perfecte plek om je klanten binnen te halen door authentiek en herkenbaar te zijn!