Facebook ads. Ik vind ze fantastisch. Door het schrijven en testen van oneindig veel advertenties voor Facebook – en ook voor Instagram – heb ik het copywriting vak écht onder de knie gekregen.
Advertenties op social media zijn ontzettend waardevol voor jou als online ondernemer. Niet alleen omdat het dé manier is om nieuwe leads en klanten voor je bedrijf binnen te halen, maar ook omdat je direct feedback krijgt.
Je kunt verschillende invalshoeken testen en ontdekken waar jouw doelgroep op aanslaat. En dat is van onschatbare waarde voor je gehele marketingstrategie en boodschap!
Maar de kwaliteit van je advertenties maakt een wereld van verschil. Hieronder geef ik je 3 tips voor het schrijven van fantastische Facebook advertenties, waarmee je een constante stroom van leads en klanten kunt creëren voor je bedrijf.
1. Gebruik formules als basis
Beginnen is vaak het lastigst. Maar er zijn altijd copywriting formules waar je op kunt vertrouwen. Dat betekent niet dat je ze altijd blindelings hoeft te volgen. Maar door ze als basis te gebruiken, heb je altijd een punt waarvandaan je kun te beginnen.
Mijn favoriete classics van copywriting formules die ik nog steeds veel gebruik voor Facebook en Instagram ads:
De AIDA Formule
Attention: Grijp de aandacht direct in de eerste zin. Je wilt dat iemand stopt met scrollen en jouw advertentie gaat lezen of bekijken. Pro-tip: met een goede titel voor je advertentie werkt dit nog véél beter.
Interest: Geef meer informatie en richt je daarbij vooral op de vraag: waarom moet ik deze ad nu lezen?
Desire: Schets een beeld van wat er op je lezer staat te wachten als hij in actie komt. Wek verlangen op.
Action: Sluit altijd af met een duidelijke call-to-action en vertel precies wat je lezer moet doen om dat verlangen werkelijkheid te maken.
Dit is een goed voorbeeld waarbij ik de AIDA formule heb toegepast:
De PAS Formule
Problem: Begin met het beschrijven van het probleem van je lezer. Wat is het meest urgente probleem of de uitdaging waar ze op dit moment tegenaan lopen als het gaat om jouw product of dienst?
Agitation: Ga nog dieper in op het probleem of de uitdaging. Hoe ziet het leven van je lezers eruit door dat probleem? Wat voelen ze? Wat denken ze?
Solution: Dan, als je lezer zijn probleem of uitdaging weer helemaal voor zich ziet, presenteer je de oplossing. Jouw product of dienst! Het hoeft niet meteen je hoofdaanbod te zijn. Dit kan natuurlijk ook een lead generator zijn zoals een gratis e-book.
Dit is een goed voorbeeld waarbij ik de PAS formule heb toegepast:
Zo zijn er heel veel formules die je kunt toepassen. Maar deze twee zijn ware klassiekers, waar vrijwel iedere andere copywriting formule op gebaseerd is. Neem je deze dus als basis, dan zit je altijd goed!
2. Test verschillende invalshoeken
Dankzij de formules heb je altijd een stevige basis voor je teksten. Nu heb je bewezen effectieve hooks nodig waarmee je met kop en schouders boven 90% van alle andere adverteerders uittorent.
Dit zijn mijn favorieten!
Pijn/Voordeel Hook
Zou je willen dat...?
Ben je klaar met...?
Heb je moeite om...?
Doe/krijg dit en krijg/leer/begrijp ..... voordeel
Zo ziet dat er in de praktijk uit:
Voelen Hook
[Vooraf-gevoel] omdat [pijnpunt]?
Dat is waarom we ... gemaakt hebben.
Doe/krijg dit en krijg/leer/begrijp .... voordeel.
Zo ziet dat er in de praktijk uit:
Logica Hook
[Indrukwekkend feit]. of ?
Leer om [te profiteren van feit]
Je zal ook .... voordeel krijgen/leren/begrijpen
Call to action
Zo ziet dat er in de praktijk uit:
Storytelling Hook
Hier is geen vaste indeling voor te geven, maar natuurlijk kun je hier de formules goed als basis voor gebruiken. Ik raad echter aan om je creativiteit lekker te laten gaan. Vertel je verhaal zoals jij dat zou doen.
Zo ziet dat er in de praktijk uit:
Met deze hooks zal je gegarandeerd de juiste snaar raken bij je doelgroep!
3. Doe onderzoek
Dit klinkt misschien als een wat saaie tip. Onderzoek doen? Alsof je nog niet genoeg te doen hebt. Je moet al die advertenties nog schrijven...
Klopt. Maar het werkt écht om je eerst goed te verdiepen in je doelgroep. Waar worstelen zij nu écht mee als het gaat om jouw product of dienst? Hoe ziet hun leven eruit? Hoe zijn ze daadwerkelijk het meest geholpen?
Om te beginnen: je hoeft niet zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Er is een hele handige tool beschikbaar vanuit Facebook. De Facebook Advertentie Bibliotheek!
Daar kun je de namen van je concurrenten – of inspirerende bedrijven – invullen en kijken welke advertenties zij op dit moment draaien. Dat geeft je een hele goede richting voor mogelijk hooks die je kunt gebruiken in je advertentie.
Als je het vervolgens maar zelf uitwerkt en er je eigen unieke saus overheen giet. Dat is ook wat jou onderscheidt van alle anderen. JIJ!
Dus onderzoek jezelf. Onderzoek je lezer. Leef je in!
Nu staat niets je meer in de weg om je beste Facebook advertenties ooit te schrijven.
Heel veel succes!